Klimatyzacja to zdecydowanie jeden z najbardziej przydatnych i pożytecznych systemów w samochodzie. Chłodzenie zapewnia bowiem bardzo wysoki komfort w okresie letnim, kiedy temperatury przekraczają nierzadko 30 stopni Celsjusza. Dzięki niemu można pokonać wiele kilometrów trasy bez konieczności robienia długich postojów. Warto podkreślić, że omawiany system jest dosyć skomplikowany i składa się z wielu części — można wyróżnić choćby pompę próżniową klimatyzacji.
Rolą klimatyzacji jest schodzenie powietrza w środku kabiny auta do tego poziomu, aby można było spędzać w nim długie godziny bez przymusu wysiadania. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w upalne dni. Za rezultat końcowy odpowiada tutaj wiele elementów, które działają na zasadzie wymiany ciepła. Ważnym składnikiem jest chłodziwo, nazywane czynnikiem chłodniczym, które krąży po całym układzie klimatyzacji w przeróżnych stanach skupienia — najpierw ciekłym, a następnie gazowym. Zamiana tego elementu w gaz następuje w wyniku działania specjalnej pompy ssąco-tłoczącej. Po tym procesie czynnik chłodniczy trafia bezpośrednio do urządzenia zwanego skraplaczem, przyjmującego ciepło gazu, a później oddającego je na zewnątrz ponownie w stanie ciekłym. W tym momencie płyn dostaje się do osuszacza, którego zadaniem jest wyciągnięcie z niego pozostałej wilgoci i dokładne oczyszczenie z wszelkich nieczystości. W dalszej kolejności chłodziwo zostaje przetransportowane do zaworu rozprężnego, który zmniejsza jego temperaturę wskutek rozprężenia i zamienia go w mieszankę cieczy oraz gazu. Ostatnim miejscem jest parownik, gdzie substancja zostaje odparowana i przyjmuje ostatecznie postać gazu. To właśnie w parowniku mamy do czynienia z etapem schładzania powietrza w samochodzie. Układ obejmuje jeszcze szybkozłącza klimatyzację uznajemy bowiem za system funkcjonujący w pełni automatycznie.