Przewóz materiałów niebezpiecznych w transporcie to szczególny rodzaj usługi. Firmy transportowe, które się podejmują takich usług muszą przestrzegać wielu określonych wymagań, które wynikają z przepisów prawa.
Już sama organizacja przewozu materiałów niebezpiecznych to wyzwanie dla spedytora(z uwagi na środek transportu czy opakowanie materiału niebezpiecznego). Z materiałem niebezpiecznym należy obchodzić się w sposób właściwy w trakcie jego przechowywania jak i transportu. Niedbałe zachowanie przy niebezpiecznych materiałach może zagrażać żywym organizmom lub być zagrożeniem dla środowiska.
Niebezpieczny ładunek to taki, który może mieć niszczący wpływ na organizmy żywe, mienie lub środowisko. Taki ładunek może istnieć w trzech stanach skupienia:
- stałym,
- ciekłym,
- gazowym.Obecnie transport ładunków niebezpiecznych jest zabroniony na podstawie przepisów prawa, o ile odbywa się w sposób sprzeczny z określonymi zasadami. Transport ładunków niebezpiecznych na drogach określają przepisy umowy europejskiej tzw. ADR z 1957 roku. Umowa ta ustala nakazy i zakazy dotyczące niebezpiecznego ładunku i jego transportu.
Zasady dotyczą także :
- dopuszczenia materiału do transportu,
- sposób opakowania,
- jego klasyfikację i oznakowanie oraz
- wymagania dotyczące środka transportu i realizacji przewozu.Według tych zasad materiały są dzielone na 13 klas zagrożeń, a każda klasa ma swój indywidualny numer identyfikacyjny UN. Po nadaniu takiego numeru można dobrać odpowiedni rodzaj transportu jak i opakowanie.
Dodatkowo należy mieć na uwadze, że przy transporcie międzynarodowym każdy kraj może rządzić się dodatkowymi przepisami odnośnie przewozu niebezpiecznych materiałów.