Kultowe motocykle dostępne są nie tylko na wystawach czy u kolekcjonerów, ale równie często spotykane są na naszych ulicach. Od paru lat systematycznie wraca moda na klasyczne modele pojazdów – czy to motocykli, czy samochodów. Możliwość przeprowadzenia własnoręcznego remontu oraz budowa silnika i innych części oparta w głównej mierze na mechanice, a nie elektronice – jak to ma miejsce w nowych modelach – pozwala na w miarę proste, szybkie i przystępne naprawy.
Często znajdujemy się w stanie posiadania kultowego egzemplarza, jednak nawet sobie z tego nie zdajemy sprawy. Dopiero po czasie odkrywamy, iż ukryty na końcu garażu motocykl, po remoncie okazać się może niezwykle opłacalnym wydatkiem. Jednak nie wszyscy robią to dla pieniędzy, niektórzy poświęcają wiele godzin cennego czasu na dopieszczenie całego pojazdu tylko i wyłącznie z pasji i entuzjazmu motoryzacją. Jeśli chodzi o tereny polskie to jednymi z bardziej kultowych sprzętów są marki typu WSK oraz Simson. Ta pierwsza to polska firma produkująca motocykle od 1955 do 1985 roku, w którym zakończyła swoją działalność. Jednym z jej topowych pojazdów była wsk 175 – motocykl dwusuwowy o 175 cm sześciennych pojemności silnika. Klasa ta tworzona była od 1972 do 1978 roku.
Z kolei marka Simson jest marką niemiecką, która powstała już w 1856 roku, a przestała istnieć w 2003. Ponad sto lat czynnego działania na rynku motoryzacyjnym pozwoliło na określenie tej firmy mianem jednej z najbardziej kultowych w dziedzinie motocykli. Simsony produkowane były w różnych pojemnościach oraz modelach, a zatem mieliśmy do czynienia ze skuterami czy sportowymi egzemplarzami. Jednak jednym z częściej powtarzających się problemów był cylinder do simsona. Dzisiaj, jeśli jesteśmy posiadaczami motocykla tej marki, znalezienie właściwego cylindra do niej nie powinno być problemem, gdyż powstało wiele nowych firmy zajmujących się handlem częściami do starszych i kultowych pojazdów.