Program Excel to niezwykle popularny i wszechstronny system kalkulacyjny. Jest on wykorzystywany przede wszystkim do wykonywania różnego rodzaju obliczeń oraz tworzenia rozmaitych tabel, wykresów czy baz danych. Doskonała znajomość Excela jest niezbędna zwłaszcza w przypadku profesjonalnych księgowych, ale przydaje się również w wielu innych zawodach. Zostaną one wymienione w dalszej części niniejszego artykułu.
Dobra znajomość programu Excel to podstawowy wymóg dla osób, które pracują w księgowości, a także są specjalistami do spraw zasobów ludzkich (HR). Muszą one bowiem codziennie tworzyć rozmaite zestawienia oraz bilanse. Oprócz tego umiejętność obsługi Excela niezmiernie przydaje się w zawodzie sekretarki, analityka i doradcy finansowego, asystenta medycznego, biznesmena, menedżera, administratora danych, recepcjonisty, logistyka i specjalisty ds. obsługi klienta (np. w banku). Jeśli wykonujemy którąkolwiek z wymienionych profesji, powinniśmy koniecznie zaliczyć szkolenie Excel dla zaawansowanych.