Standardowa skrzynia biegów w pojazdach umożliwia efektywne przekazywanie mocy wytwarzanej przez silnik samochodu do jego układu napędowego. Wyróżniamy dwa podstawowy typy skrzyń: manualny i automatyczny. Manualny umożliwia samodzielne “przerzucanie” mocy do napędu przy wykorzystaniu specjalnie zaprojektowanej dźwigni biegów, a automatyczny wykonuje to samo działanie w sposób niezależny od kierowcy.
Klasyczna skrzynia biegów jest całym mechanizmem części, podzespołów i elementów ukrytych w obudowie, którą w uproszczonej formie widzi kierowca. Jej wnętrze zawiera m.in. łożysko igiełkowe i kulkowe, szereg synchronizatorów umożliwiających przerzucanie biegu oraz podłączony do całości drążek, którego uruchomienie pozwala na rozpoczęcie pracy wewnętrznego mechanizmy skrzyni.
Drążek jest swojego rodzaju siłą zapłonową uruchamiającą całą maszynerię kół zębatych i łożyska kulkowe do obrotu wewnętrznego i przeskoczenie napędu z koła o mocy słabszej, do mocy większej (np. zmiana biegu z 1 na 2, z 2 na 3 itd), lub w przeciwnym kierunku. Aby skrzynia biegów funkcjonowała sprawnie, należy dbać o jej regularną konserwację i przeglądy. Oczywiście jest to taki mechanizm, który projektuje się z myślą o wieloletnim działaniu bez żadnych awarii, dlatego nie są tu wymagane przeglądy roczne. Wskazane jest jednak od czasu do czasu poprosić mechanika o sprawdzeniu stanu układu biegów. Dopilnowanie tego, czy ma on dobry poziom naoliwienia i czy żadne łożysko się w środku nie wygięło lub nie wymaga wymiany, co będzie kluczem do poprawnego działania skrzyni przez kolejne lata.