Aby odnieść sukces na rynku, firma musi posiadać jasną wizję swojej przyszłości. W wielu wypadkach konieczne jest również prognozowanie długofalowych trendów, tak w zakresie parametrów ekonomicznych (ceny surowców i wyrobów gotowych, stopy procentowe oferowanego kredytowania), jak i gustów i preferencji klientów. Służy temu podejście strategiczne do zarządzania przedsiębiorstwem.
Podstawowym założeniem strategii jest wskazanie sposobów na osiągniecie długookresowej przewagi konkurencyjnej na danym rynku lub – w szerszym zakresie – rozwoju, poprzez wejście w nowe, perspektywiczne obszary działalności. Dzięki zastosowaniu podejścia strategicznego firma uzyskuje możliwość ekspansji, nawet w obecnych warunkach, charakteryzujących się wysoką zmiennością. W doborze odpowiednich kierunków poszerzania działalności pomóc może consulting strategiczny. Jest to usługa ekspercka, pozwalająca ścisłemu kierownictwu firmy na sformułowanie strategicznych celów całej organizacji oraz wdrożenie działań, zmierzające do ich realizacji. Bardzo często fachowcy, świadczący usługi tego typu, są również w stanie wskazać ograniczenia, na jakie napotyka (lub jakie może w przyszłości spotkać) firma. Ich wiedza pomaga w pokonywaniu trudności tego typu i eliminowaniu związanych z nimi zagrożeń dla rozwoju organizacji.