Łożysko to mechanizm, który stosowany jest zarówno w specjalistycznych maszynach, jak i urządzeniach codziennego użytku. Pozwala na redukcję tarcia, a także płynny i cichy ruch obrotowy. Do najczęściej stosowanych należą łożyska toczne. Zbudowane są z dwóch pierścieni, zewnętrznego i wewnętrznego oraz znajdującego się między nimi elementu tocznego. Najbardziej powszechne są łożyska kulkowe, które znakomicie sprawdzają się w przypadku pracy z dużą prędkością obrotową. Mechanizmy te dobrze przenoszą obciążenia osiowe i promieniowe. W sytuacji, gdy niezbędna jest duża trwałość oraz nośność, kulki zastępuje się wałeczkami. W ten sposób powstają łożyska walcowe wyróżniające się znakomitą odpornością na uszkodzenia. Ich odmianą są igiełki. Mechanizmy stożkowe pracują cicho i generują niewielkie ilości ciepła, dlatego sprawdzają się w urządzeniach pracujących długo i intensywnie. Jeśli chodzi o łożyska baryłkowe, znajdują zastosowanie głównie w wielkogabarytowych maszynach.
Łożysko toczne zawiera ruchome elementy w postaci kulek, wałków, stożków, igiełek czy też baryłek. W niektórych urządzeniach lepiej sprawdzają się mechanizmy pozbawione ruchomych części pośredniczących, nazywane łożyskami ślizgowymi. W tym przypadku występuje tarcie ślizgowe wymagające odpowiedniego smarowania. Mechanizmy ślizgowe najczęściej wykorzystywane są w urządzeniach wymagających precyzji oraz cichej pracy. Sprawdzają się również w niewielkich konstrukcjach o małym obciążeniu, przy przenoszeniu ciężarów, a także w sytuacji, gdy potrzebne jest skuteczne tłumienie drgań. Wyróżnia się łożyska ślizgowe hydrostatyczne, hydrodynamiczne, olejowe, suche oraz powietrzne. Zaletą wszystkich tego rodzaju urządzeń jest wydajna praca w trudnych warunkach, np. w niskiej i wysokiej temperaturze.