Jednym z bardzo ważnych komponentów samochodu osobowego jest rozrusznik. Przeciętny model składa się z niewielkiego łącznika elektromagnetycznego, silniczka napędowego, głowicy zespolonej z łożyskiem i specjalnym mechanizmem sprzęgającym, a także dedykowanej obudowy. Jest on wymagającym odbiorcą prądu z akumulatora, bo jednorazowo pobiera nawet do 600 A. Mnóstwo wysokiej klasy rozruszników posiada w asortymencie ten specjalistyczny sklep online: https://www.shop.bendiks.pl/.
Rozrusznik to nic innego jak szeregowy silnik prądu stałego. Służy przede wszystkim do obracania wału korbowego głównej jednostki napędowej w celu nadania jej właściwej prędkości obrotowej i w konsekwencji rozruchowej (dzieje się to zawsze w chwili przekręcenia kluczyka w stacyjce). Tym samym jest jednym z podstawowych elementów decydujących o skutecznym uruchomieniu silnika spalinowego w pojeździe. Jego sprawne działanie zależy w dużej mierze od tego, czy jest w stanie pokonać opór kilku istotnych czynników. Zaliczamy do nich m.in. sprężanie czynnika roboczego znajdującego się w cylindrach, zasysanie paliwa (ewentualnie powietrza), tarcie tłoków o wierzchnią warstwę cylindra oraz tarcie wału napędu w łożyskach. Moc standardowego rozrusznika waha się w przedziale między 0,4 kW a 10 kW i wynika w szczególności z rodzaju pojazdu.
Zasada funkcjonowania omawianego komponentu jest dosyć skomplikowana. Otóż najpierw napięcie z akumulatora trafia do włącznika, a następnie przy przekręceniu klucza na ów włącznik zostaje podane stosowne napięcie, co skutkuje efektywnym przesunięciem mechanizmu sprzęgającego oraz ustawieniem go w taki sposób, że może bez trudu współpracować z kołem zamachowym. Na koniec następuje zwarcie styku prądowego i przesłanie energii na komutator wirnika.